מקום משלנו A Place of Our Own

תערוכת וידיאו ארט, רחבת ענבל, מרכז סוזן דלאל, נווה צדק תל אביב.

יולי 2010

אוצרות: כרמל גוטליב קמחי וגלית ברדור

הפקה: כרמל גוטליב קמחי

שאלת הבית היא אחת השאלות המהותיות של האדם בעולם הפוסט מודרני והניסיון להגדירו ולתחום אותו מצוי במרכז הדיון התרבותי. הקושי בהגדרת "הבית" מחריף עם מיקוד הבעיה למרחב הלוקאלי. התערוכה מקום משלנו עוסקת בשאלת הבית הישראלי. התערוכה מנסה לחקור את מושג הבית הן במימד הפרטי והן במימד הציבורי-פוליטי, תוך כדי התייחסות לכך שההפרדה בין מימדים אלו אינה ברורה וחד משמעית, כפי שטענו הוגות פמיניסטיות כבר בשנות השבעים – "הפרטי הוא הפוליטי".

התערוכה משקפת רגעים בודדים, טיפה בים מתוך המגוון האינסופי האפשרי של המבט על הבית, ובוחנת את גבולותיו. הסרטים עוסקים בבית כמושג ובניסיון "להרגיש בבית"- הרצון להרגיש שייך. צירוף המלים "להרגיש בבית" מצביע על הצורך לפעול בכדי להיות חלק ממשהו, הצורך לעשות מאמץ על מנת להרגיש שייכות.

בחרנו להציג עבודות וידאו המייצגות קשת רחבה של התייחסויות, החל בפרטי והאישי ביותר – ההסתכלות הוורמרית על הבית הפרטי בדמות הילדות והזכרונות האישיים של טלי נבון, או של מייקל גיבור סרטה של נירה פרג, ועד לשאלות העוסקות בגבולות הבית הלאומי, כפי שמשתקפות בדרפור של יוסי עטייה ואיתמר רוז ובמשכנות עפר וחסד של שוקה גלוטמן.

השם מקום משלנו מנסה לשקף סינתזה ישראלית בין הפרטי לציבורי, מחד גיסא מתייחס ל"חדר משלה" ספרה של וירג'יניה וולף המתייחס למקום פרטי הנדרש לאמנית כדי ליצור, מאידך הוא מתייחס למושג "אחד משלנו": מושג צבאי וגברי המעיד על השתייכות אל הבית הישראלי. מקום משלנו מתייחס לפיסת הארץ הנקראת מדינת ישראל, הבית הלאומי הישראלי ואל מגוון הפרטים הרוצים להזדהות איתו ומנסים להרגיש בו בבית. אנו תקווה שמקבץ הסרטים חושף משהו מטבעה המורכב של הארץ בהווה שאנו חיים בו, ונותן במה למגוון של מבטים 'אחרים' על הבית.

משתתפים/ות:

מור ארקדיר ורונה פרי

ליטל אשכנזי

שוקה גלוטמן

דנה לוי

שרון לנגר

טלי נבון

ורד נסים

יוסי עטיה ואיתמר רוז

תום פניני

נירה פרג

דפנה שלום

 התמונות מתוך סרטן של נירה פרג, שרון לנגר וורד נסים

כתיבת תגובה